MER IDROTT I SKOLAN!

Jag hör till dem som tycker att en-två timmar idrott i veckan på schemat är alldeles för lite, och nu tänker jag främst på låg- och mellanstadiet. Det finns så otroligt många barn och ungdomar som inte rör på sig ett enda dugg, så det behövs verkligen uppmuntras i skolan! Men av egen erfaranhet vet jag också, att de som inte håller på med nån idrott på fritiden ofta är "sjuka" eller har glömt gympakläder när det väl blir dags för idrott i skolan. Det är också dem som vrickar fötterna hela tiden, eller som har mens 4 gånger i månaden.. (Det där med mens är förresten en väldigt dålig ursäkt, vad är problemet liksom?) Frågan är väl egentligen hur man ska få "icke-idrottarna" att vilja vara med.  Man kanske inte ska tvinga (som vissa lärare gör) barn att till exempel spela fotboll, fast de inte vill. Är man inte så duktig och bollräd, men ändå tvingas till att spela med de duktiga, och ofta väldigt tävlingsinriktade, killarna och tjejerna blir det inte roligt. Och det leder i sin tur till att man skolkar eller "glömmer gympakläderna" lektionen därpå. Det vore bättre om promenad alltid fanns som ett alternativ, med någon slags lärare som sällskap. Annars blir det bara att ungarna smiter iväg till närmaste kiosk, köper lite godis och sätter sig nånstans utom synhåll och slappar (egna erfarhenheter där också..).

Men jag tycker inte bara att vi borde röra oss mer i skolan. Nej vi borde titta på, och lära oss mer om idrott också! Ta till exempel vinter-OS. Det infaller vart fjärde år, under skoltid. Så fram med tvn, och låt barnen/ungdomarna titta på det! Självklart inte varenda liten grej, det håller ju på i några veckor.. Men finaler, lopp, eller matcher där duktiga svenskar medverkar borde absolut visas i skolan! Det är på det sättet barnen hittar förebilder, människor att se upp till, och blir intresserade av sport. Det leder i sin tur till att fler barn börjar idrotta, eftersom de vill "åka lika fort som Anja Pärson" eller "bli lika grym på hockey som Henrik Zetterberg!".

Jag är trött och det blev lite yrt allting, men jag hoppas ni förstår vad jag menar :) Idrott är ju faktiskt en stor del av vårt samhälle som skolan borde öppna ögonen för mer, tycker jag.


Fasters älskling Lovisa har Charlotte Kalla som en av sina idoler.


Vad säger du om saken?
Postat av: Sofie

haha ja de var grymma!

2009-01-21 @ 08:30:02
URL: http://sofiehansen.blogg.se/
Postat av: Kattis

HEJA BRITTA!!

2009-01-21 @ 13:30:47
URL: http://livkatarinacecilia.blogg.se/
Postat av: Enström

Gud vad du är klok Biffen.

2009-01-21 @ 22:59:43
URL: http://marieenstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0