SKA DET VARA SÅ?

För sex år sedan var jag på träningsläger i Cypern med friidrotten. Trots att det var riktigt jobbigt att träna flera pass om dagen i värmen, var lägret förstås säsongens höjdpunkt! En dag var delar av Greklands friidrottslandslag och tränade på samma arena som oss. Vi blev såklart överlyckliga när världsstjärnorna Ekatarina Thanou och Koastas Kenteris tog sig tid för att skriva autografer och prata lite med oss! Riktigt coolt tyckte vi, och jag visade  självklart autograferna och bilderna vi tagit för mina kompisar när jag kom hem.

Ett år senare var det dags för OS i Aten, och jag såg fram emot att se hur de grekiska sprintarna skulle klara av pressen som ett OS på hemmaplan ändå ger. Och vad händer? Jo Thanou och Kenteris dyker inte upp till en dopingkontroll som hålls dagen innan invigningen, och senare kommer det fram att de är dopade. Straffet för de båda blev avstängning i två år. Men vad hjälper det? Jag blev så besviken! Vad gör att människor vill fuska på det viset? Känns det verkligen bra att vinna stora tävlingar, och framför allt folkets hjärta, när man innerst inne vet att allt bara är en bluff? Nu för tiden kommer det inte bara stora idrottsprestationer med varje mästerskap, det kommer också minst en stor dopingskandal. Det är inte okej..


Det värsta var att vi skämtade om att Thanou säkert var dopad efter vi träffat henne, eftersom hon hade så mörk röst. Nu i efterhand när man tittar på bilderna ser man även att hennes hy inte är den bästa. Två ganska klara tecken på doping alltså..

Vad säger du om saken?

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0